Projecten

Beginpagina » Projecten » Projecten

Fiat Strada 17TD

Restauratieverslag
In december 2018 was het tijd om onze Fiat Strada te restaureren. De 18 jaar oude pickup begon in het Italiaanse plaatwerk hier en daar een bloemkooltje te vertonen. De totale restauratie heeft 6 maanden in beslag genomen maar het resultaat is er dan ook wel naar. Hier vindt u een korte impressie van de werkzaamheden.
007.jpg

Tomos Streetmate TS 2007

Restauratieverslag
In 1966 opende Tomos in Epe een fabriek. Insteek was om de TL-modellen hier te produceren voor de Westerse markt. Vanaf 2003 tot 2007 rolde in deze fabriek de Streetmate van de band. Onze Streetmate is van bouwjaar 2007. Uiteraard zijn we begonnen bij het kale frame. We proberen u in deze reportage een beeld te geven van onze werkzaamheden.
13.jpg

BMW 325i cabriolet

Restauratieverslag
De E36 cabrio is echt een fantastische auto om mee te toeren. De 2.5 liter 6 cilinder motor met automatische versnellingsbak zweeft over de weg. Als de jongste dan aangeeft dat hij gaat trouwen en de cabrio als trouwauto wil is het tijd om de auto in een nieuwe jas te steken. De koets wordt volledig onder handen genomen en plaatwerk waar kleine roestplekken zitten wordt vervangen. Het resultaat is schitterend en de trouwdag onvergetelijk.
09.jpg

Zundapp GT50

Restauratieverslag
Tussen 1967 en 1977 produceerde Zündapp de legendarische 517 in vele varianten. De 517 zou de meest verkochte en meest gewilde Zündapp aller tijden worden. Tot de dag van vandaag is het een zeer betrouwbare brommer waar menig liefhebber veel plezier van ondervindt. TP-Classics laat u in de volgende fotosessie meegenieten van de restauratie van een 517-34 Liste 5 uit 1974.
30.jpg

CPI Oliver City

Restauratieverslag
CPI kwam in 1993 met de Oliver City. Dit model zette het merk echt op de kaart. De Oliver City bleek een echte kaskraker. Het model wordt nog steeds geproduceerd maar is helaas, nadat de Nederlandse importeur er in 2013 mee stopte, in Nederland niet meer nieuw leverbaar. De Oliver City die wij hebben gerestaureerd is van 2007.
711.jpg

Uitlaat renoveren

Een prachtige scooter met een roestige uitlaat is te vergelijken met een prachtig 3-delig kostuum en daaronder een paar afgetrapte gympen. Een mooie glimmende chrome uitlaat geeft je scooter net dat beetje meer uitstraling. We nemen u mee in het renoveren van een roestige uitlaat die het waard is om beet te pakken.
009.jpg

Tomos Revival TS

Restauratieverslag
De Revival werd tot 2009 in Epe gebouwd. Daarna sloot Tomos de deuren van haar fabriek in Nederland. Heel af en toe kom je nog een overjarig model tegen, een Revival welke bij de dealer in de showroom stond en pas in 2010, 2011 of zelfs 2012 op naam gezet is. Ons project stamt uit 2006. De Revival bleek na demontage zeer de moeite waard om te restaureren. Hier vindt u een kleine impressie van onze werkzaamheden.
43.jpg

CPI Oliver

Restauratieverslag
De CPI Oliver is de voorloper van de welbekende Oliver City. Dit model heeft een iets andere neus. De Oliver werd in 1e instantie goed verkocht in Azië maar sloeg in Europa niet echt aan. Vandaag de dag is de Oliver een heus collectorsitem geworden onder de CPI fanaten. De Oliver die wij restaureerden is van 2008 en had slechts 1900 km gelopen.
015.jpg

Tomos Streetmate TS

Restauratieverslag
De Tomos Streetmate zag in 2003 voor het eerst het licht. Destijds voorzien van de A52 motor, exact gelijk aan de A55 welke vanaf 2004 de benaming werd. De Streetmate werd gewild bij de jeugd om zijn uiterlijk. De brommer leek erg op de klassieke schakelbrommer maar was voorzien van een automatische 2-versnellingsbak. Hierdoor was hij goedkoop in de verzekering. De hele restauratie heeft de nodige maanden in beslag genomen maar het eindresultaat is er wel naar.
151.jpg

CPI Oliver City

Restauratieverslag
Bij de restauratie van deze Oliver City hebben we onszelf de vrije hand gegeven in het verzinnen van een leuke kleurencombinatie. Het betreft hier een prille Oliver City van het 2e type uit 2006 en dus inmiddels voorzien van een Euro-2 katalysator.
014.jpg

Tomos Streetmate TS

Restauratieverslag
Veel mensen beginnen aan een restauratieproject. Helaas blijkt eens te meer dat veel van deze projecten stranden door een lange lijst aan redenen. Zo ook deze Tomos Streetmate. Wij zijn doorgegaan waar de oude eigenaar gestopt was, of beter gezegd, we zijn toch maar weer van voren af aan begonnen. De basis bleek erg goed en de brommer was het dubbel en dwars waard om weer als nieuw te worden. Hier een verslag van onze werkzaamheden.
09.jpg

CPI Popcorn

Gerestaureerd
CPI begon in 1991 met de productie van scooters voor de Aziatische markt. Het 1e model dat in productie genomen werd was de Popcorn. Het was een vrij kleine scooter voorzien van een 50 cc motor voorzien van geforceerde luchtkoeling. Deze scooter is van in 2005 door de RDW voorzien van een kenteken.
002.jpg

CPI Popcorn

Restauratieverslag
Deze 2e generatie CPI Popcorn troffen we aan in de achtertuin van de oude eigenaar. Optisch was de scooter er niet al te best aan toe. Echter na demonteren van de scooter bleek de body alleszins in aanmerking te komen om gerestaureerd te worden. Deze Popcorn is het model van na de facelift uit 2004 en is voorzien van de LE TEC motor met Euro-2 katalysator. De mooie lichtblauwe lak geeft de scooter net dat wat hij nodig heeft. Rustig maar wel positief aanwezig.
20160403_121220_resized.jpg

Tomos Revival TS

Gerestaureerd
Tomos is een bekende fabrikant van bromfietsen. Minder bekend is dat Tomos ook bromfietsen produceerde in Nederland. In Epe werd in 1966 een fabriek geopend die Tomos-bromfietsen op de West-Europese markt zette. Onze Revival TS uit 2011 komt ook van deze fabriek. Hier ziet u een kleine impressie welk werk wij aan de brommer gedaan hebben.
013.jpg

Cosmopolitan Chopper

Restauratieverslag
Cosmopolitan is een carrosseriebouwer die gespecialiseerd was in het maken van trikes. Helaas kunnen we op het moment van schrijven nog niet echt veel informatie geven over Cosmopolitan. We weten dat het een Duits bedrijf was en helaas inmiddels niet meer bestaat. Cosmopolitan bouwde trikes welke werden voorzien van een viercilinder boxermotor uit een kever. Men kon kiezen uit een 1200, 1600 of een 2000 cc motor. De vierversnellingsbak kwam, net als de achterophanging, ook uit de kever. In Duitsland werd de trike voorzien van een enkel voorwiel welke niet voorzien was van een rem. Bij invoer in Nederland viel de trike onder de categorie rijbewijs B en moest men de trike voorzien van remmen op de vooras. Hiervoor gebruikte men wielen van diverse motormerken hetgeen inhoud dat er diverse varianten rondrijden. Maar dit neemt het grote plezier dat trike rijden met zich meebrengt niet weg. Trike rijden is een heuse beleving. Zie het als een mix tussen een motor en een cabriolet. Je kunt kiezen tussen rijden met een helm of rijden met de autogordel om. Trike rijden geeft je het gevoel van vrijheid. Rustig genieten van de natuur om je heen, uiteraard afgewisseld door een bezoekje aan een zonovergoten terrasje.
37.jpg

BMW E36 318ti

Restauratieverslag
De BMW E36 werd geproduceerd van 1990 t/m 1999. De keuze van de krachtbron was divers. Zo kon men kiezen vanaf de 1.6 liter motor met 100 pk tot aan de M3 versie uitgevoerd met de 3.2 liter motor met 321 pk. Deze 318ti is voorzien van een M42 1.8 liter motor met 140 pk welke alleen verkocht werd in de compact uitvoering. De BMW E36 was een groot succes en legde de basis voor zijn opvolger de E46.
BMW maakte gebruik van een flexibele coating ter bescherming van het staal. Voordeel was dat het bekende roestduiveltje lang nodig had alvorens toe te slaan. Nadeel is dat bij de carrosserie veel gebreken verborgen bleven. Totdat men gaat restaureren. Dan komt de werkelijke staat van de auto aan het licht. Bij onze auto was dit niet anders. De restauratie moest dan ook grondig gebeuren.Tenslotte was het tijd voor de laatste fase van het project, een nieuwe jas. Uiteraard weer in de originele kleur "Violetrot II".
28.jpg

Heidegger BMW 2002 ti Le Mans replica

Restauratieverslag
In 1975 deed er eenmalig een BMW 2002 ti mee aan de 24 uur van Le Mans. Deze auto werd bestuurd door Daniel Brillat en was race klaar gemaakt door Max Heidegger AG in Liechtenstein. 30 jaar later hebben wij in samenspraak met Max Heidegger een replica gebouwd van deze auto. De auto is uiteindelijk gepresenteerd aan Max Heidegger en door hem persoonlijk gesigneerd. De volgende fotocollage geeft u een korte impressie van het restaureren van deze prachtige auto.......
313.jpg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *