Motoren

Beginpagina » Motoren » Motoren

Motoren

Ondanks dat men het tegengestelde zou verwachten was de automobiel er eerder dan de motorfiets. In 1862 zette Etiene Lenoir een verbrandingsmotor op een koets en de automobiel was geboren. Vijf jaar later monteerde de Amerikaan Sylvester Howard Roper een stoommachine op een tweewieler. Hiermee was de motorfiets een feit. In 1868 monteerde de Fransman Michaux een stoommachientje op het voorwiel van een fiets en patenteerde dit vehikel als eerste als motorfiets. Daimler monteerde als eerste een Otto-motor op zijn Einspur motorfiets. Deze motor liep niet alleen op gas maar ook op benzine. De motor had een vermogen van 0,5 pk. Hildebrand en Wolfmuller brachten als eerste een motorfiets uit die in serieproductie genomen werd. De Russische broers Werner, die in Parijs woonden, kwamen op het idee om het motorblok onder de fiets te hangen en het achterwiel aan te drijven, gepatenteerd als “de Wernermethode”. In 1905 werd er door FN een viercilinder in lijn motor onder het frame gehangen. Later werden ook V-motoren gebruikt. Tijdens de aanloop van de 1e wereldoorlog begon men wereldwijd het nut van de motorfiets te erkennen. De motorfiets werd nu in grote oplagen geproduceerd en is sindsdien niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Door de jaren heen heeft de motorfiets zich steeds verder ontwikkeld. Van wielen tot aandrijving, van motor tot zitplaats.
004.jpg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *