BMW 02-serie

Beginpagina » BMW 02-serie » BMW 02-serie

De oorsprong

BMW stond begin jaren 60 aan de rand van de afgrond. Mercedes stond op het punt om BMW over te nemen. Tijdens een vergadering van het College van Bestuur werd besloten dat dit niet tot de mogelijkheden hoorde. De familie Quand besloot BMW een behoorlijke financiƫle injectie te geven onder voorbehoud dat men een nieuw model ging uitbrengen. Dit zou een familieauto moeten worden. Vele modellen volgden elkaar op de tekentafel op. Uiteindelijk kwam men met de BMW 1500. "Der Neue Klasse". Een degelijke 4-deurs sedan volgens een geheel nieuw concept. In 1961 werd de 1500 gepresenteerd aan het publiek en zou in productie blijven tot 1972. In 1966 kwam zijn opvolger, de 1600-2, op de markt. Beide modellen waren een doorslaand succes. BMW was gered van de ondergang.
1.jpg

1600-2

Bouwjaar: 1966-1971
Cilinderinhoud: 1573 cc
Vermogen: 80 pk
1.jpg

1600 ti

Bouwjaar: 1967-1971
Cilinderinhoud: 1573 cc
Vermogen: 105 pk
1.jpg

1600-2 cabriolet versie Karmann

Toe BMW in 1967 opdracht gaf aan Baur en Karmann om een cabrioletversie te maken van de 02-serie koos men uiteindelijk voor het eindresultaat van Baur. Toch werd de versie van Karmann in 1967 aan het publiek getoond op de IAA. Er zijn uiteindelijk 2 auto's gemaakt door Karmann.
4.jpg

1600-2 cabriolet versie Baur

Bouwjaar: 1966-1971
Cilinderinhoud: 1573 cc
Vermogen: 80 pk
2.jpg

2002 en 2002 ti

Bouwjaar: 1966-1971
Cilinderinhoud: 1990 cc
Vermogen 2002: 100 pk
Vermogen 2002 ti: 120 pk
4.jpg

2002 automatic

Bouwjaar: 1969 - 1975
Cilinderinhoud: 1990 cc
Vermogen: 100 pk
Versnellingsbak: ZF 3HP12
1.JPG

Touring

Bouwjaar: 1971-1974
Cilinderinhoud: 1573 cc
Vermogen: 80 pk
Cilinderinhoud: 1990 cc
Vermogen: 100 pk
3.JPG

2002 Baur

Bouwjaar: 1971-1975
Cilinderinhoud: 1990 cc
Vermogen: 100 pk
1.jpg

Turbo

Bouwjaar: 1973-1975
Cilinderinhoud: 1990 cc
Vermogen: 170 pk
5.jpg

Kleuren

De BMW 02-serie is in een ruime verscheidenheid aan kleuren uitgebracht. Hier vindt u alle kleuren die door BMW gebruikt zijn. De kleuren welke getoond worden in de afbeeldingen kunnen afwijken van de originele kleurcode.
Agave.jpg

M10 motor

De M10 motor van BMW voorzag diverse modellen van hun krachtbron. Ontworpen voor de "Neue Klasse" werd hij ook gebruikt in de 02-serie en vele modellen die daarop volgden. Ook in de formule 1 heeft hij dienst gedaan. Nelson Piquet werd wereldkampioen F1 met deze motor in 1983 in een Brabham-BMW. Uiteindelijk werd de krachtbron in 1984 vervangen door de M40. motor.
1600.jpg

Bijzondere modellen

Van de 02-serie zijn, naast de gangbare modellen, ook zeer fraaie ontwerpen op de markt gekomen. De autofabriek Glas, welke door BMW werd overgenomen, had zijn 1600GT. BMW maakte na de overname van dit model de BMW 1600GT. En wat dacht u van Pietro Frua, een Italiaanse designer? Hij maakte 2 exemplaren van de BMW 2002GT4, gebaseerd op de 1600ti. Een kleine greep uit de hoek van de ontwerpers.
1600gt-4.jpg

1600 elektro

Vlak voor de oliecrises in 1973 experimenteerde BMW met de 3e generatie elektrische auto's. Na de periode van de Lohner-Porsche P1 in 1898 en de 2e generatie die Ferdinand Porsche bouwde voor het Duitse leger ten tijde van de 2e wereldoorlog was het in 1969 tijd voor een nieuwe sprong naar elektrisch rijden. BMW bouwde een elektro-versie van de 1600 welke gevoed werd door 14 stuks 12 Volt accu's. De auto had een actieradius van 70 km. De auto zou tijdens de Olympische Spelen van 1972 aan het publiek getoond worden door voor de marathon uit te rijden. Helaas werden de Spelen opgeschrikt door een terreuractie van de Palestijnen welke de Israƫlische sportploeg in gijzeling nam. Het project werd weer in de kast gestopt na de oliecrises. 23 jaar later zou Toyota de 4e generatie op de weg brengen in de vorm van de Hybride Prius.
01.jpg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *