BMW 02-serie

Beginpagina » BMW 02-serie » BMW 02-serie

BMW 02-serie

De Geschiedenis

De BMW 02-serie is gebouwd vanaf 1966 t/m 1977. Ze was de opvolger van de legendarische "Neue Klasse" maar had, in tegenstelling van haar voorganger, slechts 2 portieren in plaats van 4.

De motor

De auto's waren voorzien van een 4 cilinder lijnmotor met een bovenliggende nokkenas welke werd aangedreven door een ketting. De motor werd geplaatst onder een hoek van 15 graden, een revolutionaire vinding zou later blijken.

1600-2

BMW begon de productie in 1966 met de 1600 cc motor welke goed was voor 80 pk. Het sportieve uiterlijk van de auto zorgde voor veel enthousiasme onder de kopers. Het model bleek een gat in de markt en de verkoop liep zeer voorspoedig.
De aanduiding, 1600-2, was duidelijk herkenbaar. De 1e twee cijfers stonden voor de cilinderinhoud van de motor, in dit geval 1600 cc, de -2 stond voor het aantal portieren. Tevens werd hiermee een duidelijk onderscheid gemaakt met de 1600 welke een 4-deurs uitvoering was.

1600ti

In 1967 werd de 1600 ti uitgebracht. Deze was voorzien van dubbele solex carburateurs afkomstig van de 1800TI. Hiermee ging het vermogen naar 105 pk.

1600-2 cabriolet

In 1967 werd ook de cabrioletversie van de 1600-2 op de markt gebracht. Zowel Karmann als Baur hadden van BMW de opdracht gekregen om van de 1600-2 een cabriolet te bouwen. Uiteindelijk ging de order naar Baur.

2002 en 2002 ti

In 1968 werd het programma uitgebreid met de komst van de 2002. Hiervoor werd de motor gebruikt uit de 2000. Het vermogen steeg hiermee naar 100 pk. Daarnaast kwam ook de 2002 ti uit met dubbele solex carburateurs welke zorgden voor een vermogen van 120 pk.

2002 automatic

De 2002 reeks werd in 1969 uitgebreid met een automaatversie.Het betrof hier een 3-traps automaat die door ZF geleverd werd.

Touring

De touring is wel de meest markante uitvoering van de 02-serie. Baanbrekend en, zoals later bleek, een inspiratie die constructeurs tot de dag van vandaag gebruiken voor hun modellen. De 3-deurs versie was helaas zijn tijd ver vooruit. De auto zou gemaakt worden van 1971 tot 1974.

1e facelift

In 1971 volgde een facelift. De auto werd links en rechts voorzien van stootstrips. De aanduiding -2 maakte plaats voor 02. Er waren enkele kleine wijzigingen aan het interieur en alle modellen werden voorzien van een 12Volt installatie. Hiermee werd voorgoed afscheid genomen van de 6 Volt versies.

1802

Ten tijde van de 1e facelift, we schrijven 1971, breidde BMW zijn modellenarsenaal uit met de komst van de 1802. De 1800 cc motor leverde een vermogen van 90 pk.

2002 tii

De 2002 tii kwam ook in 1971 op de markt. De auto was uitgevoerd met de motor uit de 2000TII en was goed voor een slordige 130 pk. Dit model werd veelal gebruikt in de racerij en Hans Stuck won er ondermeer de 24 uurs race van de Nürburgring mee in 1970.

2002 Baur

De firma Baur, welke de cabriolet maakte voor BMW vanaf 1967, bracht ook in 1971 haar nieuwe cabrioversie van de 02 uit. In de volksmond wordt deze versie "the poor mans cabrio" genoemd. Het was een uitvoering met een Targadak. Een hardtop boven de voorstoelen en een softtop voor het achtergedeelte. Deze waren afzonderlijk te openen.

2e facelift

Eind 1973 volgde er een megafacelift. Grote veranderingen aan het exterieur en interieur waren het gevolg. De ronde achterlichten werden vervangen door de grotere vierkante modellen. De aluminium grille moest plaats maken voor een zwart kunststof exemplaar. De brede hoofdsteunen van de voorstoelen werden smaller. Het dashboard werd optisch behoorlijk aangepakt. De schakelaars op de stuurkolom werden vervangen voor robuustere modellen. De auto was klaar voor "the seventees".

2002 turbo

In 1973 lanceerde BMW haar topmodel van de 02-reeks, de 2002 turbo. De 2-liter motor, welke was voorzien van een kügelfischer injectie en een turbo leverde maar liefst 170 pk. Helaas was door de ontstane oliecrises deze versie geen lang leven beschoren. In 1975 stopte BMW, na 1672 exemplaren, met de productie.

1502

Met de komst van de eerste 3-serie, de E21 versie, was het bijna gedaan met de 02. In totaal zouden 867.822 exemplaren in 9 jaar tijd van de band afrollen. Bijna want er zou nog één versie uitgebracht worden, de 1502. Deze had, ondanks dat men anders zou vermoeden door de typeaanduiding, een 1600 cc motor in het vooronder. Maar deze was geschikt gemaakt voor benzine met octaan 95. Dit model was een uitgeklede versie. De chromen strips en stootlijsten waren weggelaten. BMW was klaar voor een nieuwe toekomst. De 02-serie had samen met haar voorganger BMW weer op het winstgevende pad gezet en het concern gered van de ondergang.
1.jpg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *