Geschiedenis brommer

Beginpagina » Geschiedenis brommer » De geschiedenis van de brommer

De geschiedenis van de brommer

Halverwege de vorige eeuw ging men lopend of op de fiets naar hun werk. Gemotoriseerd vervoer was voor de beter gesitueerden en bestond uit de personenwagen, motorfiets of vervoer per bus.

Na de 2e wereldoorlog zou hierin verandering komen. De fiets werd voorzien van een hulpmotor die het voorwiel aandreef. Hiermee werd de wereld voor "Jan de arbeider" een stuk groter.

In de jaren 60 werd gemotoriseerd verkeer echt populair bij de jongeren. Langzaamaan veranderde de fiets voorzien van hulpmotor in een brommer. Kenmerkend was dat bijvoorbeeld de trappers voor de wet verplicht bleven. Men moest met de brommer ook kunnen fietsen.

Tot ver in de jaren 70 waren de contouren van de fiets duidelijk herkenbaar in de brommer. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de bekende "Puch Maxi" en de "Mobylette". Maar er was meer op het verlanglijstje van de jeugd. Zij waren een belangrijke bron van inkomsten voor de fabrikanten en er werd naar hen geluisterd. De "buikschuiver" werd op de markt gebracht.

In de jaren 90 maakte deze plaats voor de scooter. In het begin van deze eeuw werd de scooter van de vorige eeuw herdacht met de retro. In dit hoofdstuk kunt u vele verhalen lezen van menige brommer-fabrikant. Vele van hen zijn ter ziele gegaan maar er zijn zeker merken die nog steeds bestaan.

U kunt hier de verhalen lezen van vele brommerfabrikanten die in de afgelopen jaren geschiedenis hebben geschreven.
1459.jpg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *